Om Scirocco

Modell MK1 kom 1974 och producerades fram till 1981 dock med lite små skönhets och motor ändringar under tiden.

Modell MK2 från 1981 till 1992

Modell MK 3 2008 till  nuvarande

 

I april/maj 74 levereras de första Sciroccobilarna MkI till sina kunder i Sverige. (designer Giorgetto Giugiaro)

Modell 53 erbjuds då med två motoralternativ, 75 respektive 85 hästkrafter, båda 1500cc.

Kromkofångare med plasthörn och kromhandtag 

Två modellbeteckningar fanns under året: LS  på 75 hk och TS på 85hk.

Inför 75-76 sker en del förändringar såsom:

Sciroccon får  Enarmstorkare fram och Bakrutetorkare

Nya motor storlekar 1600cc och 1100cc

Nytt material i inredning

77 händer det som alla väntat på

GTI-modellen introduceras med hela 110 hk,

Inredningen innehåller skålade Recarostolar,

Den får  ventilerade skivbromsar, frontspoiler i plast,olje kyl ,

krängningshämnare samt avstämd/ hårdare fjädring.

även den motorsvagare modellen GT 85 hk finns kvar i programmet.

Under hösten 77 kommer en uppdaterad 53 modell ut. Nu sker det förändringar utseendemässigt.

Sciroccon får plastkofångare, blinkers som går runt skärmen,

mattsvarta metallister på B-stolpe, plasthållare till nummerplåt,

kromlister på baklysen respektive grillsarg samt vissa förändringar i inredning.

78 kom justerbar backspegel innifrån till förarsidan.

79  kom justering på backspeglarna innifrån men nu till båda sidorna.

Går nu att beställa med 5vxl låda.

80-81 slutfasen av MKI:ans livstid. Modellen har ny 5-växlad låda som standard på GTI modellen,

man kan beställa, tex targatak.

från senare delen av 80 byttes bromsarna ut fram till flytande ok och med lite större kolvar.

Ny kylare kom på 81:a med separat expansionskärl.

Senare delen av 81 kom så då den nya modellen MkII som skulle ta över efter MkI

Modell 53b

 

 

Sidan är under konstruktion uppdateringer kommer allt eftersom

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)